Spark i Baken inspirerar till ett hälsosamt liv utan pekpinnar eller måsten.

Terese Alvén – Har bloggat sedan 2007 om träning, hälsa, ätstörningar och välbefinnande. Blandar information med inspiration i alla dess former. Läs mer om Terese +

  • terese alven
  • terese-alven-tennis
  • maraton_terese
  • terese-alven-armhavning
  • terese-alven-spinning
  • terese alven
  • bg1-mobil
  • terese-alven-armhavning
traning

Träning med personlig tränare

av Terese Alvén i kategorin Träning den

 

daily sports traning

Att träna med en personlig tränare ger en kick i träningen, och oavsett om du själv redan kan en hel del om träning eller om du är nybörjare ger det mycket att träna med någon annan kunnig. Till och med vi som är utbildade personliga tränare mår bra av att träna med en PT. Att slippa tänka så mycket själv, få små tips och få hjälp med sin träning.

Jag har till och från genom åren tränat med en PT, senast var under och efter graviditeten med Tilde. Och nu har jag tagit upp tråden igen. Jag har köpt ett paket med 10 timmar som ska inspirera och stärka mig under våren. Det blir inte träning varje vecka, men så ofta min fullbokade PT Pernilla har tid och våra kalendrar matchas. Jag är dock inte rädd för uppehåll, jag tränar på mellan gångerna, och under mina timmar med Pernilla vill jag få tips på nya övningar som jag inte brukar köra när jag själv kör. Som igår när vi körde vår första timme ihop denna omgång. ”Jag gillar inte knäböj med tung vikt, därför vill jag att vi kör just det” var min kommentar till Pernilla. Och hon var inne på samma spår som jag. Utmana de delar av mig där jag är som svagast och genom att bli starkare där tycka att ”hatövningarna” blir allt roligare. Anledningen att jag inte gillar knäböj idag är att jag känner mig stel, tycker att stången trycker oskönt under nacken och gör ont och jag känner mig obekväm. Detta är något jag vill övervinna. Och det var roligare att köra knäböj ihop med Pernilla än att göra det själv. Blev så peppad av vår timme som innehöll härliga basövningar med skivstång: knäböj, marklyft och rodd. Sedan fick jag även öva greppstyrka genom att hänga i en pull-up-ställning samt som avslutning en skönt explosiv övning som fick upp pulsen. Ska se till att filma den sistnämnda så får ni se inom kort.

Mina mål med min PT-träning:

  • Bli starkare och våga lyfta tyngre i gymmet, jobba med färre repetitioner och större vikter.
  • Kliva utanför min bekvämlighetszon och göra rörelser och övningar som jag idag undviker.
  • Bli bättre tennisspelare.

Och i förlängningen vill jag att detta ska leda till att jag håller mig skadefri, klarar av att springa längre och snabbare och kan slå hårdare tennisslag. Styrkan och rörlighetsträningen jag gör så ofta jag kan blir en bra kombination till min övriga konditionsträning.

Jag är så grymt peppad denna vår! Roligt att utvecklas!

salladFoto överst: laddar med grön smoothie och färgglada träningskläder från Daily Sports! Foto underst: matig sallad blev perfekt lunch efter min träningstimme.

bocker

12 veckor till ett skönare jag

av Terese Alvén i kategorin Böcker den

lifestyle planner

Erika Kits Gölevik och Kristina Andersson är två starka smarta kvinnor som jag är glad över att ha fått träffa nu och då genom åren. Nyligen släppte de handboken Lifestyle Planner – 12 veckor till ett skönare jag, med fokus och reflektion på maten, träningen och livet. I boken skapar du en moodboard med sådant du vill ha i ditt liv, du checkar in ditt nuläge, skapar målbilder, planerar hur du ska komma dit, bryter ner det i dagar och efter perioden är slut reflekterar du och justerar. Enkelt och inspirerande. Risken finns att en del vill förändra allt med en gång, när det egentligen handlar om små förändringar för att det ska bli bestående. Men då upptäcker man troligen det i reflektionsblocket och kan göra mer realistiska justeringar till veckan efter.

lifestyle planner

Istället för att lägga fokus på sådant du INTE vill ha i ditt liv, sådant du vill minska eller utesluta – fokusera istället på det du VILL ha i ditt liv. Det du mår bra av på olika sätt. Relationer, vila, aktiviteter, rörelse, mat, jobb. Det som får dig att må bra. Genom att lägga till det som du mår bra av finns det mindre tid till det som dränerar dig på energi. Gör kloka val och fyll ditt liv med glädje och energi – vad det än innebär för dig.

(Med tanke på titeln till detta inlägg: du är skön som du är redan idag! Du duger som du är. Men ibland mår vi bra av att reflektera över våra liv och eventuellt göra justeringar för att vi ska må bättre på olika sätt.)

avkopplingJag älskar att träffa andra, men har alltid haft ett stort behov av att vara ensam, få möjlighet att andas och reflektera. Öppna stora ytor mår jag bra av, som en horisont att vila ögonen på, eller stora tomma ängar som omsluter mig under en löprunda ute vid vårt sommarställe.

Våga tänka nytt

av Terese Alvén i kategorin Tennis den

I vissa sporter är utrustningen väldigt viktig. Inte enbart såklart. Bra utrustning gör inte att du spelar bra om tekniken och vanan är låg. Men med bra teknik och regelbundet spel kan det vara fel utrustning som bromsar din utveckling. Mina tennistränare säger ofta till mig att jag har fel racket för min kapacitet, och efter att ha testat olika rackets och länge funderat på vilket racket jag vill välja har jag äntligen köpt ett nytt racket. Inte det jag helst ville, för jag ville såklart ha ett med rosa detaljer, men det var för lätt för mig. Så nu har det blivit ett 290 g Prince-racket i svart och orange. Igår invigde jag mitt nya racket under en tennismatch, kanske borde ha spelat in mig med mitt nya redskap först, men jag var så ivrig. Och det gick bra, jag vann med 9-3. Är dock inte helt kompis med mitt Prince-racket än, tror att det krävs några timmars träning innan jag hittar rätt känsla i det, så det är bara att nöta på. Under morgonens tennisträning gick det helt okej, även om vissa slag blev knasiga. Det är som med allt, förändring tar tid, men till slut kan resultatet bli bättre än om man bara hade fortsatt i samma gamla bana, man måste våga utvecklas och kliva utanför det som är bekvämt för att vinna och nå dit man vill, oavsett om det handlar om att byta utrustning eller testa någon ny sport!

prince racket

kosttips-recept

Njut av din semla idag!

av Terese Alvén i kategorin Kosttips & recept den

Fettisdagen är här, det har väl inte undgått någon. Vill du äta en semla idag, gör det med gott samvete och utan skuldkänslor. Och vill du inte äta någon, säg nej tack jag är inte sugen. Oavsett vad du väljer gör ett val som känns bra för dig.

Semla, semmelwrap, semmelkorv, guldsemla, friterade semlor, semmelkladdkaka, raw semla eller chiapudding med smak av semla. Ja, aldrig har det väl funnits så många olika varianter på detta bakverk. Och idag överöses sociala medier av bilder på olika semmel-typer samtidigt som jag på väg hem från gymmet i morse såg många på väg till jobbet med stora lådor från något bageri.

Jag tänker inte bjuda med mig på något recept till den bästa eller den nyttigaste semlan. Nej, detta år har jag inte haft tid att baka och jag tänker istället handla hem några söta bakverk från ett hederligt gammalt bageri till kvällens fika med några vänner. Däremot vill jag här i bloggen bjuda med mig av några kloka ord att ta med på vägen, både idag och imorgon. Du som vill äta en semla. Jag vill att du ska njuta. Att du ska sitta ner i lugn och ro. Ensam. Med kollegor. Med familj. Med vänner. Det som passar dig. Men jag vill att du ska ta in smaken. Känna grädden, det fluffiga brödet med tydlig smak av kardemumma och lägga märke till konsistensen av den nötiga mandelmassan. Var närvarande när du äter. Och vill du ha en semla. Se till att äta en. Välj inte något annat alternativ som inte gör dig tillfredsställd, visst kan du äta en raw semla om det är det du vill ha, men vill du ha den vanliga varianten, välj den. Och efter din semla, få inte dåligt samvete, varken idag eller imorgon.

Visst, vi behöver inte följa alla årets utmärkelsedagar. Man måste inte äta kanelbullar på kanelbullens dag och man måste inte äta semla på fettisdagen. Men om man vill göra det tycker jag att man ska göra det. Inte för att tillfredsställa andra eller passa in i något socialt sammanhang, utan för att man själv vill ha en semla. Och är man inte sugen innan så blir man ju det av alla bilder på semlor, mig påverkar det i alla fall. Samtidigt, vill du inte ha någon semla, då är det bara att säga tack, men nej tack, det är bra, jag är inte sugen. Bara för att det står att det är en viss dag i kalendern är det inte andra som styr våra val, det gör vi själva. Men oavsett vilken väg du väljer, var ärlig mot dig själv och snäll mot din själ och kropp.

semlorEn enkel sökning på semlor via Google ger mängder med gräddiga bakverk.

Black Clover Running Collection – snygga löparkläder för kvinnor i farten

av Terese Alvén i kategorin Löpning, Mode & Trender den

röhnisch black clover collection
Röhnisch lanserar i vår en exklusiv löparkollektion, Black Clover Running Collection. Till skillnad från Röhnisch vanliga färgglada plagg är denna kapselkollektion betydligt diskretare och är till största delen svart. Trots det har Röhnisch jobbat hårt med smarta snygga detaljer som skapar plagg med det lilla extra. Målgruppen för kollektionen är den urbana kvinnan som vill vara snygg och känna att man kan hoppa in och ta en fika innan eller efter träningspasset iklädd sina träningskläder. Kollektionen som släpps på måndag, 15 februari, innehåller den fina löparjackan som jag har på mig ovan, tights, kjol, shorts, linnen, långärmade funktionströjor samt en vit halvt genomskinlig jacka. Ytterplaggen har reflexer och ett mönster som påminner om leopard men är ett glänsande klöverprint.

Förutom att kollektionen släpps på måndag kommer Röhnisch även med en ny träna tillsammans-film (kommer ni ihåg höstens film?) för att inspirera fler att träna ihop. Fyra tjejer som springer tillsammans i vardagen är modeller i kampanjen och under en mingelkväll för press i Röhnisch nyrenoverade butik fick vi se kampanjfilmen, träffa ett par av tjejerna och såklart spana på kollektionen. Några av plaggen följde även med hem och jag längtar efter nästa löprunda så att jag får testa plaggen!

röhnisch black clover collectionPresentation av nya Black Clover Running Collection. Selfie med min vän Malin.

Förutom Black Clover Running Collection finns annat fint i Röhnisch sortiment, jag blev kär i den gråa tröjan här nedan. Perfekt för en snygg vardagssportig outfit! Även fint med de gula plaggen till.

röhnisch black clover collection

PT-utbildning Sports Club Education

av Terese Alvén i kategorin Instruktör/gymjobb, Träning den

sports club education

Måndag till söndag förra veckan satt jag i skolbänken på Sports Club Education under deras PT-utbildning. Eller satt och satt. Det blev en hel del rörelse och test av olika övningar och redskap för träning. Mycket skivstång, kettlebells, slädar, gummiband och träpinnar. Vi fick lära oss tekniken och lära varandra. En väldigt rolig och givande vecka där vi fokuserade på kroppens sju grundrörelser: gång, knäböjning, höftfällning, utfall, drag, press, rotation (+ att vi bar en massa saker). Jag tog det relativt lugnt då jag samtidigt var förkyld, och en dag höll jag mig hemma från utbildningen tillsammans med resten av familjen som också var däckade. Nu mår dock alla bättre, så jag ser fram emot en pigg vecka.

Förutom jobb blir det självstudier i min PT-utbildning under denna vecka. Nästa helg är det skoldagar igen och tills dess ska vi vara pålästa,nästa helg då handlar det mest om att sitta, för då väntar ett teoriblock med kost tillsammans med bästa Anki Sundin. Just lärarna är en stor bonus med denna utbildning, vi har grymma lärare! Under dessa dagar har vi haft Erik Börjesson som både är pedagogisk och kunnig. Även Pernilla Gunnskog, som jag själv har kört en del PT tillsammans med tidigare, både när jag var gravid med Tilde och efteråt när Tilde fick följa med, var med och höll i utbildningen. Alltid bra att lära av de bästa!

sports club educationFoton lånade från Sports Club Education.

Bästa löparskorna

av Terese Alvén i kategorin Löpning den

I alla fall ett par av mina favoriter i löpspåret som har hängt med länge. Mina Adidas Glide Boost använder jag titt som tätt när jag springer, detta är mitt andra par i exakt samma modell då de passar mina fötter väldigt bra. Just dessa skor bär på fina minnen från två stora träningsupplevelser för mig år 2015. Det var nämligen dessa skor som tog mig runt Stockholm marathon och New York City marathon utan ett enda skoskav eller problem.

En nyckel till att kunna träna skadefritt, eller i alla fall minska risken, är bra skor. Och vad som är bra skor för dig är inte alltid detsamma som för någon annan. Testa dig fram. Fråga kunnig personal och om du har möjlighet, varva gärna mellan ett par olika skor beroende på väder, underlag och springsträcka. Då håller även skorna längre. Och när du tävlar och/eller springer långt – spring i väl insprungna skor.

Förutom mina favoriter testar jag gärna nya skor, de flesta skor jag springer i har funkat rätt bra på mig, får sällan ont eller skavsår. Trots det får man såklart sina favoriter efter några rundor. Och just Adidas Glide Boost är ett sådant par för mig.

halsa

PT-utbildning

av Terese Alvén i kategorin Hälsa, Instruktör/gymjobb den

Just nu sitter jag på Roslagsbanan på väg till dagens PT-utbildning på Sports Club Education. Lever fortfarande med alla intryck från gårdagen. Tack för all respons! Blir glad över alla kloka människor som också vill främja ett hälsosamt klimat utan överdrifter åt något håll. Landet lagom är inte så dumt. Även om man såklart får ta plats och kan strunta i Jante. Men när det kommer till hälsa är lagom och balans passande ord.

Idag har jag startat med en tidig joggingtur, veckans första träningspass då jag tidigare har känt mig trött i kroppen och ställt in träningen. Idag var jag dock pigg och träningssugen. Nu ser jag fram emot en dag där jag ska få grotta in mig mer i core-träning bland annat. Kan rätt mycket i det området, samtidigt som det finns hur mycket mer som helst att lära sig. Blir spännande!

atstorningar

Jätteviktig i Nyhetsmorgon, viktigt om ätstörningar

av Terese Alvén i kategorin Ätstörningar, Böcker den

Jätteviktig att må bra efter en ätstörning i Nyhetsmorgon

Vilken härlig morgon! Tack alla som har peppat mig idag, både innan och efter sändningen. Ni som har missat inslaget om Jätteviktig – att må bra efter en ätstörning i Nyhetsmorgon med Peter Jihde och Tilde de Paula kan se det här.

Väldigt trevligt att få träffa Anna-Maria af Sandeberg från Stockholms Centrum för Ätstörningar som bakom kulisserna sa fina ord om mina böcker som hon precis har läst. Det värmer!

Jätteviktig att må bra efter en ätstörning i Nyhetsmorgon

Kommer ni ihåg hur det såg ut förra gången jag hängde med Peter och Tilde i rutan, då fick även Charles följa med. Han var lite ledsen att han inte fick haka på idag, men han får i alla fall umgås med mig idag eftersom både han och min Tilde är hemma sjuka – hej vabruari! Snacka om att livet innehåller tvära kast. Från fin studiosminkning och livesändning i teve till två varma kramgoa barn som inte mår så bra. Sminket åkte av rätt snabbt när jag kom hem och löste av Glenn, och mysbyxorna åkte på.

Jätteviktig att må bra efter en ätstörning i Nyhetsmorgon

atstorningar

Artisterna hetstränar – och unga tar efter

av Terese Alvén i kategorin Ätstörningar, Hälsa den

aftonbladet debatt hetsträning inför melodifestivalen

Idag skärper jag till rösten lite i en debattartikel på Aftonbladet. Att problemet med vikthets och träningshets är stort är tydligt, bara när jag skrollar till min artikel ser jag en annan med rubriken ”Rasa i vikt med stjärnornas diet” och ”Åt oftare – och rasade i vikt”. ”Rasa” är verkligen ett vanligt löpsedel-ord när det kommer till dieter och tidningar vill få oss att känna ångest och att vi inte duger som vi är …

Nåväl. Man får försöka förändra det man kan, och ta en sak i taget. Här hittar ni min debattartikel om Melodifestivalens träningshets inför tävlingen.

Nu ska jag strax hoppa in i taxin till TV-huset. Klockan 8:45 ser ni mig hos Peter och Tilde i Nyhetsmorgon för att prata om Jätteviktig – att må bra efter en ätstörning.

Ladda in fler inlägg