Spark i Baken inspirerar till ett hälsosamt liv utan pekpinnar eller måsten.

Terese Alvén – Har bloggat sedan 2007 om träning, hälsa, ätstörningar och välbefinnande. Blandar information med inspiration i alla dess former. Läs mer om Terese +

  • terese alven
  • terese-alven-tennis
  • maraton_terese
  • terese-alven-armhavning
  • terese-alven-spinning
  • terese alven
  • bg1-mobil
  • terese-alven-armhavning

Följ med på träningsresa under höstlovet (och få rabatt!)

av Terese Alvén i kategorin Event/konvent den

 

Träna tillsammans med Tia - grodhopp

Följ med på en träningsvecka för familjen under höstlovet! I höst hoppar jag in som instruktör och föreläsare på Springtime Travels familjevecka 29 oktober – 5 november i Portugal. Det ska bli hur roligt som helst att inspirera – och inspireras av – ett gäng familjer med barn i olika åldrar. Vill du följa med på resan kan du läsa mer HÄR. Dessutom har jag möjlighet att ge er läsare 750 kronor i rabatt per kund/resenär. Ange STL97 för att få rabatten när du bokar resan.

Från Springtime Travels hemsida:

Vår populära familjevecka på höstlovet är här igen!

Det är här hela familjen samlas och har roligt tillsammans med sol, bad, träning, lek, dans, yoga, spring och bus. Träningsglädjen är total och det kokar av aktivitet och glädje hela veckan igenom.

  • Träningspass för hela familjen
  • Aktiviteter överallt! På stranden, i skogen, i lekparken och inomhus på hotellet
  • Under veckan erbjuder vi juniorpass för 7-12 åringar och här är det allt från friidrottsskola, afrokidsdance, ”Mästarnas mästare”, karate kid och junioryoga.

På familjepassen tränar hela familjen tillsammans, stora som små, och då erbjuds familjecrossfit, familjedans, cirkelträning och mycket mer. Det finns även ”vanliga pass” för alla över 12 år, bland annat löpning, karate, dans, fyspass och crossfit.

Utöver träningsprogrammet händer mycket mer. Volleybollturneringar, brännboll, singstar-utmaningar, discokvällar med mera. Det kommer att vara aktiviteter på stranden, i skogen, i lekparken och inomhus på hotellet. Överallt samlas barn och vuxna för att träna, busa och testa på nya saker.

Det är roligt att träna tillsammans! Foto: Jane Haglund, ur min barnbok ”Träna tillsammans med Tia”.

Helgens härligaste

av Terese Alvén i kategorin Löpning den

Till helgen ska vi har stor släktfest ute vid vårt sommarställe, så i helgen fixade vi det sista som går att ordna i förhand. Men det blev inte bara jobb. Vi hann även med att spela tennis, speedmanton och fotboll med barnen, vi grillade god mat och vi läste böcker i solen. Dessutom hade vi besök ena dagen av mina föräldrar vilket gjorde att jag och Glenn fick till en löprunda ihop. Åh som jag älskar att springa på landet! Förutom några få bilar mötte vi två ryttare med sina hästar, ett rådjur vi råkade skrämma när vi kom springande och två harar som snabbt hoppade ifrån oss.

Nu lyser morgonsolen starkt på mig vid skrivbordet, alltid tufft att vara inomhus när det ska bli kanonväder. Tur att jag har möjlighet att ta mig ut senare idag, och ikväll har sonen fotbollsträning.

Löparoutfit: tights och linne Daily Sports, skor Adidas Boost, midjeäska FlipBelt, solglasögon Adidas.

springa

inspiration

Veckans 3 träningssnackisar: Global Running Day, ny tallriksmodell och World Eating Disorders Day

av Terese Alvén i kategorin Inspiration den

global running day

Vad har hänt under veckan som gått? Jag följer upp min följetong med att lyfta fram tre intressanta nyheter/händelser inom träning, hälsa och kost som jag läst om i sociala medier eller fått nys om via mejl under veckan som gått. Denna vecka har det dock varit lite stiltje på nyheter – i alla fall inget som riktigt har intresserat mig. Däremot lyfter jag fram ytterligare en punkt från förra veckan samt informerar om två spännande dagar till veckan.

  • Global Running Day. Den 1 juni, på onsdag, infaller Global Running Day. En dag för att glädjas åt löpningens alla fördelar och uppmaningen till alla är att springa denna dag. Min förhoppning är att människor som idag inte springer får upp ögonen för löpning. I USA finns projektet Million Kid Run, vilket syftar till att få en miljon barn att röra på sig just denna dag.
  • World Eating Disorders Day. Dagen efter vi lyft fram glädjen med löpning kommer en dag med mer allvar, en dag att lyfta allvaret med ätstörningar, men också ge hopp genom att visa vilka behandlingar som finns, inspirera till friskhet och dela med sig av verktyg för att människor med ätstörningar ska må bättre.
  • Hur mycket eller lite ska vi äta? Vad ska vi äta? Mat behöver inte vara så krångligt, tallriksmodellen är ett bra verktyg att utgå från. Nu lanserar Livsmedelsverket två varianter av sin tallriksmodell, en för de som rör på sig enligt rekommendationerna och en för de som rör sig för lite. Modellen visar proportionerna mellan de olika livsmedelsgrupperna, mängden mat är dock individuellt och något man själv får hitta en balans i.

tallriksmodellen

traning

Så får du mentalt fokus i din träning

av Terese Alvén i kategorin Träning den

Träning har tusen olika positiva – och ibland negativa – påverkningar på kroppen, utanpå men framförallt inuti kroppen. Fysiskt händer mycket, men även det mentala blir starkare. Det mentala är en stor del av träningen. Dels för att peppa sig till att genomföra träningspasset, men också för att ta i och kämpa när det är jobbigt samt för att vinna över dig själv och kanske andra om du kör en tävling eller match. Träning lär en mycket som man har nytta av i övriga livet.

Olika träning ger olika effekt. I min träning hittar jag mest mental styrka under löppass där jag lär mig fortsätta kämpa även när det är segt, när jag märker att jag orkar blir jag starkare mentalt. När jag vill jobba med det mentala i att vara fullt närvarande och fokuserad är det tennis som jag tränar. Under en tennisfight går det inte att tänka vad jag behöver handla hem till middagen, om jag har svarat på alla viktiga mejl eller ens vad som ska ske nästa boll. Flyger tankarna iväg förlorar jag mitt spel. Jag behöver hålla fokus här och nu, vara medveten om hur bollen flyger, hitta reflexen åt vilket håll jag ska springa för att träffa nästa slag och hur jag förflyttar mig för att stå rätt till bollen i slaget. Efter ett gäng långa utmanande bollar kan jag vara skönt slut, både i huvud och kropp. Samtidigt som jag fylls av ny energi. Att vara närvarande ger kraft.

Igår spelade jag två tennismatcher, var inte närvarande hela tiden, och spelet gick därför lite upp och ner, men till slut hittade jag flytet och vann båda matcher: 8-6, 11-2. Som med allt, ju fler gånger man gör något, desto bättre blir man. Kom ihåg, du slutar aldrig att utvecklas.

3 tips för att hitta mental träning i din fysiska träning

  • Välj sporter eller träningsformer där ofokus gör att det går sämre, du nästan ”tvingas” vara närvarande och lär dig att öva in att vara här och nu.
  • Gräm dig inte över en förlorad boll, en missad chans eller vad det nu kan vara. Acceptera det som var och tänk att nu fixar jag det, tänk dig själv som en vinnare.
  • Flyger tankarna iväg till olika platser och eventuellt blir negativa. Fokusera på din andning och hitta gärna ett mantra i ditt huvud. När jag springer tänker jag ofta ”stark och snabb, stark och snabb”. Efter ett tag kommer jag in i fokuset igen.

mental styrkaMentalt fokus. Väldigt avstressande i en värld där vi har många bollar i luften samtidigt.

bocker

BloggAW med bästa boktipsen och en massa inspiration: bildbomb!

av Terese Alvén i kategorin Böcker, Event/konvent den

BloggAW med Terese Alvén och Malin Nylén

Hur lyckas man med bokutgivning? Det var temat på min och Malins bloggAW igår eftermiddag. Spana in kvällens bästa boktips och en bildbomb från eventet som var KNÖKFULLT. Intresset för böcker och utgivning är stort.

Tack alla som kom på gårdagens varma och hjärtliga bokmingel som jag och min vän Malin Nylén anordnade på SO Stockholm. Det var knökfullt i lokalen – roligt att intresset för att skriva böcker är stort! Under eventet sålde och signerade vi våra böcker, bjöd på våra bästa tips för att lyckas med bokutgivning, drack kokosvatten från VitaCoco, åt gryta från Spoons och delade ut somriga goodiebags. Det bästa med de två timmarna vi var igång var alla kramar, personliga möten och samtal om bokutgivning, hälsa och välbefinnande. Jag tar med mig en massa energi och inspiration från kvällen!

BloggAW med Terese Alvén och Malin Nylén
BloggAW med Terese Alvén och Malin Nylén
BloggAW med Terese Alvén och Malin Nylén

Under kvällen kunde gästerna plåtas i vår träningshörna – fyra vinnare kammar hem fina priser från kvällens sponsorer, bland annat träningsutrutsning från Abilica. Vill ni se bidragen hittar ni dem på Instagram under hashtaggen #bloggaw25 , fram till fredag kan de tävla. Och om vi hade roligt under kvällen?! Yes, det är bara att spana på bilderna som vår mingelfotograf Katriina tog.

BloggAW med Terese Alvén och Malin Nylén
BloggAW med Terese Alvén och Malin NylénEn klassiker – ta foto när någon annan tar bild.
BloggAW med Terese Alvén och Malin NylénI höst medverkar jag på Allt för Hälsan. Här är Emilia och Kristine som just nu jobbar hårt med att göra en inspirerande mässa. 

BloggAW med Terese Alvén och Malin Nylén
BloggAW med Terese Alvén och Malin Nylén
BloggAW med Terese Alvén och Malin NylénKvällens goodiebag – och fin somrig necessär från Weleda som alla bokhandlare fick med på köpet.

BloggAW med Terese Alvén och Malin Nylén
BloggAW med Terese Alvén och Malin Nylén

Ni som missade eventet men ändå vill få tips om bokutgivning, här är våra bästa tips i komprimerad form. Säkert mycket du känner till, men kan vara bra att påminna sig om.

Vill du skriva en bok, fundera gärna över detta:

  • Vem ska köpa boken? Vem är den tilltänkta läsaren? Skapa gärna en fiktiv läsare och fundera över hen när du skriver, vad vill hen ha?
  • Var i bokhyllan? Med vilka andra böcker i bokhyllan ser du din framtida bok stå? Vad har din bok som inte de böcker som redan står där har?
  • Varför ska man köpa den, budskap? Ett tydligt budskap i titel, omslagsbild, baksidestext är viktigt. Behöver boken en längre förklaring för att förstås kommer den troligen bli svårare att sälja.
  • Hur ska du nå ut? Halva jobbet är att skriva boken, halva jobbet är att få ut den till alla läsare.
  • Vad finns det för marknadsplan? Hur ska folk få kännedom om din bok och lockas till köp?
  • Vad har du själv för kanaler, nätverk? Kartlägg vad du har för cirklar runt omkring dig där du kan börja med att sälja din bok – förhoppningsvis växer omkretsen som ringar på vattnet allt eftersom.
  • Hur kan du sälja? Vilka mässor, affärer, samarbetspartners, events passar dig och din bok?

Och för att lyckas:

  • Gör research och välj ditt förlag med omsorg.
  • Schemalägg skrivtid, utmaningen är inte att börja, utan att avsluta.
  • Ha inte en övertro på försäljningskraften i sociala medier, många ”gillar” och säger att de ska köpa men gör det inte, du behöver jobba hårt för att få boken såld.
  • Gör en marknadsförings-pitch.

Sist men inte minst – skriv för din egen skull. För att skrivandet ger dig lust och mening. Sedan är det en stor bonus att få texten läst och uppskattad av andra. Men innan du kommer dig – skriv av kärlek till språket och ditt budskap, då blir det troligen en bra bok i slutändan.

Mitt femte Marathon är inbokat! Här är min mararesa

av Terese Alvén i kategorin Löpning den

mara

Mitt femte maraton är på väg att bli verklighet. I alla fall inom ett år. Den 3 september i år springer jag Helsingborg Marathon, det blir mitt fjärde lopp på den sträckan. Och nu har jag dessutom precis anmält mig till mitt femte maraton - London Marathon 23 april 2017! En förutsättning är såklart att kroppen mår bra och att träningen flyter på, men jag är i alla fall otroligt peppad inför mina lopp. Är lite avis på alla som får springa i Stockholm nästa helg, är otroligt sugen att springa – men vi har släktfest samma helg vilket gör att jag inte kan. Men stort lycka till alla ni som springer, njut av loppet!

Min marathonresa

Mina mararesa startade 2009 när jag sprang Stockholm Marathon. Det som fick mig att springa i mål det loppet var tanken att ”om jag inte springer klart nu måste jag göra om detta någon annan gång”, och då jag inte ville det sprang jag på. Mitt självförtroende inom löpning var inte så stort, och att springa en mara kändes nästintill omöjligt. Men, jag gjorde det! Och en vecka efter loppet bokade jag in mig till året efter – för löpningen och det rus som följde efter loppet gav mersmak. Jag sprang i mål med gåshud och glädjetårar i ögonen, något av det häftigaste jag har gjort. Året efter blev det dock inget lopp, för då var jag höggravid med Charles i magen …

Nästa gång jag gav mig på Stockholm Marathon var 2013. Detta var ett halvår efter att Tilde var född och jag var så sugen på att springa. Dock visste jag att maran var lite väl saftig. Valde ändå att starta och siktade på att i alla fall genomföra halva loppet när jag ändå var anmäld, så jag sprang till halvmara-markeringen och sedan bröt jag. Kändes väldigt bra i det läget, även om det alltid är en besvikelse att bryta. Men det var det bästa för min kropp där och då.

Sedan blev det en paus i maraloppen. Men 2015 var det dags igen, och då slog jag till med två lopp ihop med min man. Vi sprang Stockholm Marathon och vi sprang New York City Marathon samma år. Otroligt häftigt! Stockholmsloppet blev min snabbaste mara (hittills) och New York blev min roligaste mara (hittills).

Och nu 2016 är det alltså Helsingborg Marathon som hägrar följt av London Marathon 2017! Ett häftigt löpäventyr som väntar! Och det är resan som är en stor del av målet, jag njuter av mina träningspass längst vägen och får extra motivation av att ha inspirerande mål uppsatta. Ni får såklart följa med på resan.

Foto: Stockholm Marathon Konrad Karlsson / New York City Marathon

kosttips-recept

5 trender i te – och rabatt till alla som älskar afternoon tea

av Terese Alvén i kategorin Kosttips & recept den

tehuset java

Frukost är mitt favoritmål varje dag och som bloggare är jag glad över att få testa olika frukostar på events. Igår blev det en dignande frukostbuffé inom temat ”afternoon tea” hos Tehuset JAVA på Odengatan 29. Förutom goda scones, en juice med gröna grönsaker, avokado och matcha smaskade jag i mig bär och en otroligt god kokostopp. Samtidigt som vi bloggare njöt av maten fick vi lyssna till Tehuset JAVAS ägare när de berättade om trender inom te och hur man dricker te på bästa sätt. Även om de poängterade att te är som musik, alla gillar olika och det är helt okej, så finns det vissa grunder att utgå från i tebryggning för att få mesta möjliga smak. Bjuder på deras bästa tips här:

Att brygga te

  • Använd friskt vatten
  • Ha rätt dragtid (se nedan)
  • Ha rätt temperatur (se nedan)
  • Ha rätt mängd te, 2 gram per 2 dl vatten

tehuset java

Bryggmetoder

  • Vitt te: 70-75 grader, 3-10 min
  • Gult te: 70-75 grader, 3-5 min
  • Grönt te: 50-80 grader, 1-5 min
  • Oolong: 70-85 grader, 3-5 min (häll på hett vatten först för att sätta igång processen, sedan häller du av och tar det svalare vattnet)
  • Svart te: 85-95 grader, 3-5 min
  • PuErh: 85-95 grader, 3-5 min

Vill du hänga med i det senaste har tehuset JAVA tagit fram en trendlista med vad som är hett inom denna gamla dryck. En blandning mellan det söta och det mer hälsosamma, bra balans helt enkelt:

5 trender i te

  • Kallbryggt te, ToGo: ställ te kallt i vatten i kylen över natten, drick som iste under dagen.
  • Matcha
  • Afternoon tea
  • Yerba Mate
  • Neutrala teer

Efter presentationen och frukosten shoppade jag loss i butiken. Vi fick 20 % på hela sortimentet och jag fyllde upp skafferiet hemma med marmelader, några nya tesorter och ett par frukostskålar inför sommarens långfrukostar i solen. Är du också shoppingsugen får jag erbjuda er läsare samma rabatt på hela tehuset JAVAS sortiment under ett köp, använd koden java9 och handla HÄR.

tehuset java

tehuset java

Golftävling på Bro Hof Slott GC innan Nordea Masters

av Terese Alvén i kategorin Golf den

The Stadium Course Nordea Masters

Som golfspelare är det en ynnest att få spela på fantastiska banor. Och igår fick jag tack vare min bank Nordea spela på min favoritklubb – Bro Hof Slott GC – och spela en av Sveriges bästa (den bästa?), mest utmanande och vackraste banan, The Stadium Course. Om en vecka spelas Nordea Masters här och förberedelserna var i full gång. Vi hörde till de sista som får spela tävlingsbanan innan den stängs för Europatourtävlingen.

Vi var cirka 40 damer som hade en heldag på klubben. Det bjöds på uppvärmning på rangen, lunch samt inspiration av före detta professionella stjärncaddien Fanny Sunesson (så cool kvinna!) innan det var dags för lagtävling.

The Stadium Course Nordea MastersJag och stjärncaddien Fanny Sunesson.

Spelformen var Texas Scramble och vi promenerade runt i solen och blåsten(!) i våra fyrbollar hela eftermiddagen. Jag spelade riktigt bra, trots att det var vårens andra runda – och jag har helt nya klubbor. Långa raka utslag, hade hoppats på vinst i längsta drive-tävlingen, fick till ett bra slag – men Kristin Kasperssons boll kom något längre … Inspelet mot green på många håll satt dock fint. Visst, jag fick en hel del missar, puttarna var rätt värdelösa, men tack vare att det var lagtävling gjorde det inte så mycket, vi kompletterade varandra bra och kammade hem en andraplats i tävlingen! Dessutom lyckades jag komma närmast hål på en av de individuella tävlingarna ute på banan och har vunnit en helg med en BMW i8, något min man blev väldigt glad över … ni ser mig i bilen nedan. Perfekt för en småbarnsmamma, eller hur.

The Stadium Course Nordea MastersEfter min fina placering nära hål kände jag mig rätt säker på vinst, så jag passade på att känna in bilen jag nu får låna en helg.

Efter den väldigt trevliga golfrundan, hade tre härliga kvinnor att spela med, blev det trerättersmiddag och underhållning med hemlig gäst. Blev väldigt glad när Magnus Carlsson kom upp på scen, älskar hans röst och scennärvaro.

The Stadium Course Nordea MastersMagnus Carlsson.

The Stadium Course Nordea Masters

Vilken dag – och kväll. Var inte hemma förrän runt elva på kvällen, lagom mör efter all sol, alla intryck och alla härliga människor. Tack Nordea för en toppendag!

… och en sista sak, som ambassadör för Daily Sports blev jag väldigt glad över att se så mycket Daily Sports-kläder på kvinnorna. Så snyggt! Själv hade jag på mig en ljusblå halvt transparant piké samt en Magic-kjol. På kvällen bytte jag om till Magic-byxor. Magic-kollektionen är riktigt sköna, de är mjuka i midjan och har ett följsamt tyg vilket är viktigt för att kunna röra sig fritt, sätta sig på huk och svinga obehindrat. Kolla in alla olika byxvarianter, shorts och kjolar här. Jag har hittat en ny favorit!

The Stadium Course Nordea Masters

Löpning på landsväg

av Terese Alvén i kategorin Löpning den

Idag är det tisdag och jag startar dagen med cykling, i söndags däremot var det långpass ute på landet som gav mig energi. Rundan bjöd på vackra färger med lila syrener och gula rapsfält som kontrast till de gröna åkrarna och den blågrå himlen. Och så var jag i vanlig ordning en riktig färgklick när jag sprang, denna gång med drakmönstrade capritights och knallrosa topp från Daily Sports. Jag sprang i mitt bekväma tempo, ligger helst mellan 5:30 och 6:00 (som ni ser på min TomTom) när jag springer utan att pressa mig, bara njuta och hitta skön lunk. Hoppas dock på ett tempopass senare i veckan, är sugen på att trycka upp hastigheten i intervaller. 

Nyckeln till rolig löpning, och till effektiv löpning, är enligt mig att springa i olika tempon, med olika fokus och med närvaro i kroppen. 

kosttips-recept

Gör egen surkål

av Terese Alvén i kategorin Kosttips & recept den

gör egen surkål

Göra egen surkål. Det var precis vad jag gjorde förra måndagen under min kålkurs. Något jag nog aldrig trodde att jag skulle göra själv, men det är spännande att lära sig nya saker, och surkål var enkelt att göra. Behövs bara ett vitkålshuvud, 3-4 tsk o-jodat salt, en glasburk och starka nävar. (Jag valde även att smaksätta med en chili, går även bra att använda vitlök, rosepepparkorn, lagerblad eller testa sig fram vad man vill ha i.)

Surkål köper jag ibland färdigt i butik, det har en väldigt speciell smak som jag tycker är god. Dessutom innehåller produkten bra bakterier för magen. Och nu när jag har testat att göra min egen hoppas jag fortsätta med det. Burken har stått i ett mörkt skåp i rumstemperatur sedan förra måndagen och ska stå en vecka till innan den är färdig och redo att placeras i kylen för att konsumeras.

Gör egen surkål

För att göra surkål strimlar du ett vitkålshuvud och lägger i en stor bunke. På med 3-4 tsk o-jodat salt (joden hämmar mjölksyrningen) och sedan är det dags att knåda. Till en början går det trögt men efter en stund börjar kålen vattna sig och när det blivit en pöl i bunken är det dags att ta i smaksättning och sedan pressa ner kålen ett lager i taget i en glasburk. Pressa ordentligt och få bort alla luftbubblor. Överst går att placera en plastpåse med vatten innan locket stängs. Detta för att pressa ner kålen och inte låta den sticka upp ur vätskan. Vätskan från kålen ska täcka. Låg burken stå mörkt i rumstemperatur i cirka två veckor, ha en bunke under då det kan pysa ut vätska. Placera sedan burken i kylen och ät ihop med din mat.

gör egen surkål

Ladda in fler inlägg