arkiv

Inlägg från juni 2009

Dagens övning: Vadpress

av Terese Alvén i kategorin Dagens övning, Träning den

Dagens övning: stående vadpress

Dagens övning: stående vadpress

Har du inte tillgång till en maskin att träna vaderna i går det alldeles utmärkt att träna dem i närmaste trappa.

I övningen tränar du inre och yttre vadmusklerna (m. gastrocnemius och m. soleus).

Gör så här:
– placera fötterna höftbrett på en trappa så att du bara har den främre trampdynan på golvet och resten i luften.
– är det svårt att hålla balansen – håll försiktigt i dig i en trappavsats eller liknande
– jobba ner med hälarna
– kom sedan upp så högt du kan på tå
– sänk försiktigt ner och upprepa.

För tyngre: 1. Stå på en fot i taget när du jobbar. 2. Sätt på dig en tung ryggsäck och jobba.

Smoothie och sånt

av Terese Alvén i kategorin Golf, Kosttips & recept den

Smoothie.

Smoothie.

Åh, så skönt. Är precis nyduschad och har gjort en smoothie att sippa på framför datorn. Dagens golf bestod av bara ett enda par för min del – trots detta fick jag ändå ihop 34 poäng (17/17) då jag spelade på en hyfsad nivå hela tiden. Förra gången hade jag ju sex par men bara 28 poäng. Och det är roligare att spela när nivån är jämn. Nu gäller det bara att höja nivån ett snäpp.

Nä, nu ska jag jobba lite innan en härlig grillkväll ute i Tyresö väntar. Men först bjuder jag på smoothiereceptet för den som är sugen. Då jag bara höftar med mängderna får du själv välja hur mycket du ska ha i.

Frysta hallon
Naturell yoghurt
En skopa proteinpulver (jag hade Lean Dessert) (går att hoppa över)
En skvätt mjölk

Mixa hallon och yoghurt. Tillsätt proteinpulver och mjölk. Blir det för tjockt – späd med lite vatten och mixa lite till. Godast att njuta genom ett sugrör!

intervjuer

Fler sommarsvar

av Terese Alvén i kategorin Intervjuer & Inspiratörer den

Här kommer ytterligare några svar från några Spotlifekollegor:

Namn: Johanna Bolmgren
Bloggadress: http://myshoebox.se
Detta tränar jag i sommar: Det blir många powerwalks blandat med löpturer om inte vädret är för varmt. Gymkortet är fryst över sommaren, nu vill man ju bara vara ute!
Detta är min favoritfrukost på sommaren: Är jag ledig äter jag gärna naturell yoghurt med färska bär, men ska jag jobba tar jag gärna en omelett med lite rökt kalkon, makrill eller lax. Då orkar jag hela dagen!

Namn: Linn Herbertsson
Bloggadress: http://linnherbertsson.se
Detta tränar jag i sommar: rollerblades och pilates
Detta är min favoritfrukost på sommaren: Smoothie gjort på djupfrysta bär, gott och svalkande.

Namn: Malin Månsson
Bloggadress: www.malinm.se
Detta tränar jag i sommar: Kondition
Detta är min favoritfrukost på sommaren: Vaniljyohurt med frysta hallon

Namn: Malin Richardson
Bloggadress: http://mogis.se/
Detta tränar jag i sommar: Sola och bada? he he
Detta är min favoritfrukost på sommaren: Jag gillar allt! Just nu har jag fetish på Mannagrynsgröt med hallonsylt! Mumma!

Två tredjedelar

av Terese Alvén i kategorin Löpning den

Rejält svettigt.

Rejält svettigt.

Jag var inte så duktig som jag hade bestämt mig för att vara. Jag nöjde mig med en timme istället för nittio minuter i Hagaparken. Jag känner att jag inte har sprungit långt eller på topp sedan maran. Förhoppningsvis blir det bättre snart. Har som mål att fokusera på just löpningen de närmaste veckorna. Längtar efter att få springa och känna att jag har starka och snabba ben. Just nu känns de mest tunga och trötta.

Den här veckan och nästa vecka instruerar jag fyra spinningklasser. Det är mindre än vad jag brukar och det öppnar upp för fler löpningsmöjligheter. Jag siktar på att denna vecka springa måndag (check på den!), onsdag och lördag.

Åh vad jag ville låna en hund!

Åh vad jag ville låna en hund!

halsa

Film om återhämtning

av Terese Alvén i kategorin Hälsa den

Fick en videolänk mejlad till mig som handlar om återhämtning. Som ni säkert märker så är videon sponsrad, men jag tycker att Michael Svensson som har forskat om återhämtning säger kloka saker, så lär dig gärna något nytt, eller fräscha upp dina kunskaper, under de tre minutrarna som videon tar.

Nu drar jag!

av Terese Alvén i kategorin Löpning den

Fördel med att själv styra över sin tid – det går att springa i eftermiddagssolen. Nu fyller jag vätskebältet och ger mig ut i gröngräset. Siktar på att springa i en och en halv timme. Hur långt det blir spelar mindre roll – det är tiden som är min guide idag.

intervjuer

Så tränar vi i sommar

av Terese Alvén i kategorin Intervjuer & Inspiratörer den

Saras favoritfrukost. Bild: Sara Rönne Idango.

Saras favoritfrukost. Bild: Sara Rönne Idango.

Jag har gjort en liten undersökning bland mina bloggkollegor i Spotlife-nätverket om hur de ska träna i sommar och vad deras favoritfrukost under sommarhalvåret är. Här kommer några av svaren:

Namn: Calvin Bozic
Bloggadress: www.calvins.se
Detta tränar jag i sommar: Powerwalk rundor i sommarstaden Borgholm. Vid kusten, avkopplande och ger en härllig energi!
Detta är min favoritfrukost på sommaren: Sommarbär med mjölk.

Namn: Jelda
Bloggadress: www.jelda.se
Detta tränar jag i sommar: Raska promenader, simning på badhuset.
Detta är min favoritfrukost på sommaren: Färska frukter med en skål yoghurt!

Namn: Sara
Blogg: www.traningsgladje.se
Detta tränar jag i sommar: Löpning på underbart vackra Prins Bertils stig vid kusten från Tylösand in till Halmstad.
Favoritfrukost: Fruktsallad på jordgubbar, kiwi och avokado.Strö över kokosflingor och några hasselnötter och ringla lite honung över. Fruktsalladen serveras med turkisk yoghurt (se bild ovan).

Namn: Julia Petersson
Bloggadress: www.jsomijulia.se
Detta tränar jag i sommar: Jag hade tänkt börja springa.
Detta är min favoritfrukost på sommaren: Kiwi for sure, min favorit frukt året runt!

Namn: Thereze Stjernander
Bloggadress: www.herbatezzan.se
Detta tränar jag i sommar: Långa promenader med min hund i skogen och på stranden.
Detta är min favoritfrukost på sommaren: Smoothie med tranbärsjuice, frysta hallon och proteindrinkmix (vaniljsmak). Mumma!

Fler svar kommer …

Dagens övning: bicepscurl

av Terese Alvén i kategorin Dagens övning, Träning den

Dagens övning: bicepscurl med gummiband.

Dagens övning: bicepscurl med gummiband.

Biceps är muskeln som sitter på överarmens framsida och det går att träna den i flera olika övningar och vinklar. Den vanligaste övningen måste ändå vara bicepscurl som jag här kör med gummiband. Det går också att ha ett par hantlar, en stång, eller ett par fyllda vattenflaskor i händerna.

Du tränar främst biceps (m. biceps brachii), men även underarmens muskler hjälper till i övningen.

Gör så här:
– placera mitten av gummibandet under den främre foten
– stå stadigt och spänn till i bålmuskulaturen
– rulla bak axlarna och behåll dem där under träningen
– låt armbågarna hänga fritt i luften precis utanför kroppen
– böj armbågarna och jobba upp så mycket det går utan att flytta på överarmen
– håll emot på vägen ner till lätt böjda armar
– upprepa.

Tänk på att ha en stolt hållning hela tiden och stå stilla med kroppen. Det är bara underarmarna som ska röra sig i denna övning.

halsa

Energifylld start

av Terese Alvén i kategorin Hälsa den

Helgen innehöll bland annat läsning i solen på balkongen.

Helgen innehöll bland annat läsning i solen på balkongen.

Efter en helg som har varit riktigt slapp och härlig så känns det bra att det är en ny vecka. Särskilt eftersom det är roliga och intressanta aktiviteter inbokade.

Jag startade måndagen med min cykelklass på Sats Hötorget, och även om många har gått på semester den här veckan så var det ändå 39 grymma deltagare där för att få en energifylld start på veckan.

Senare idag så kommer jag att visa en dagens övning och så ska ni få se hur några av mina Spotlife-bloggkollegor kommer att träna i sommar.