arkiv

Inlägg från augusti 2013

barn-familj

Lördagsskoj

av Terese Alvén i kategorin Barn & Familj den

Lördagen bjöd på sköna aktiviteter med familjen. Först testade jag och Charles Born to move – Les Mills nya barnklass – på SATS, därefter blev det shopping och frozen yoghurt i nyöppnade Täby centrum och slutligen rensning och städning här hemma. Bra dag med familjen i fokus, skönt efter flera helger i rad med jobb för antingen mig eller Glenn.

20130831-200053.jpg

20130831-200119.jpg

20130831-200202.jpg

20130831-200220.jpg

kosttips-recept

Tankar om 5:2 och LCHF

av Terese Alvén i kategorin Kosttips & recept den

Många av er har kanske läst Alex Schulmans krönika ”Den djävulska 5:2-dieten toppar försäljningslistan” i Aftonbladet tidigare i veckan, den har spridits rejält bland sociala medier. Jag skriver aldrig om dieter här i bloggen – och kommer inte börja med det heller. Dieter är ingenting som jag står för, visst kan det finnas behov hos en del att förändra sin kosthållning av olika anledningar. Men att försöka lösa något med en quickfix eller med den diet som just nu är trendigast är inte rätt väg att gå. Nyss var det LCHF som hyllades av dess anhängare, böcker om dieten såldes som smör, nya livsmedel skapades, motionslopp och butiker – allt med LCHF-fokus. Nu är det 5:2-dieten som syns på löpsedlar var och varannan dag, böcker skrivs och de som följer dieten berättar hur bra de mår.

Jag tycker Alex uttrycker det bra när han skriver ”Dieten är unik, för det är den enda i sitt slag som uppmuntrar både svält och hetsätning på en och samma gång. Därför är den också sällsynt vidrig, …”. Med mina tidigare erfarenheter av ätstörningar är detta verkligen ingenting jag uppmuntrar till. Tror det kan leda in en del i fel banor. Dieter kan göra att du går ner i vikt. Men de kan också göra att du går upp kilona + lite till när du inte orkar med dieten längre, och dieter kan leda till ätstörningar av olika slag.

Jag tror inte på att sätta etiketter på olika sätt att äta, som att hur man äter är en del av ens personlighet. Antingen så tillhör du en grupp eller inte. Varför ska det vara svart eller vitt? Ät varierat, ät det du tycker är gott, ät nyttigt, ät det du mår bra av, ät mindre ibland, ät mer ibland. Jag vet, det låter enklare än vad det är. Mat är ett hett ämne för de flesta av oss, det är känslor inblandade, det är tröst, det är belöning. Det är inte bara ett sätt att stilla hunger och ge kroppen rätt näring. Men mitt bästa råd är att inte försöka tänka så mycket. Då blir det oftast rätt. Vill du förändra ditt sätt att äta, gör det i små steg, men gör inte något för att ”alla andra gör det” utan gör det för att DU vill och för att du känner att din kropp och du mår bra av det. Vi är olika och mår bra av olika saker. Så är det bara.

Från svett till serve

av Terese Alvén i kategorin Tennis den


Linne Casall.

Ni som följer mig på Instagram (@sparkibaken) har redan sett den svettiga toppen efter morgonens cykelklass. Vet inte om det var extra varmt i salen eller om jag tog i extra mycket – men svettig det blev jag. Upplevde i alla fall att jag hade pigga starka ben och tryckte på rejält i intervallerna som jag bjöd deltagarna på. Just nu kör jag ett upplägg med relativt långa intervaller mellan 45 sekunder och två minuter. Återhämtningen mellan varje är lite olika, har byggt upp intervallerna efter energin i musiken.

Efter cyklingen bytte jag om till kjol och fräscht linne och hade en rolig timme på tennisbanan. Är glad att jag har möjlighet att spela tennis en gång i veckan, tycker det är fantastiskt roligt. Dessutom är det ett bra tillfälle att träna i kjol – nu gör jag ju det i andra sammanhang också ibland – men det är roligt att känna sig fin och klä sig tennisaktig när man spelar. Dessutom tycker jag det är skönt med kjol som har korta byxor undertill.


Kjol Adidas by Stella McCartney, linne Röhnisch.

bocker

Viktiga föreläsningar

av Terese Alvén i kategorin Böcker den

Jag ser fram emot att få inspirera många i höst samt sprida viktiga budskap om sådant som står mig varmt om hjärtat. Nästa lördag håller jag en föreläsning på eventet Styrka av stål och den 26 oktober kommer jag till Friskvårdshuset i Höllviken för att föreläsa för Formtoppens medlemmar – och icke-medlemmar. Hoppas att få träffa några av er läsare i föreläsningssalarna.

Har ytterligare några föreläsningar som är preliminärbokade i höst, återkommer med info om dem så fort de har blivit bekräftade.

barn-familj

Starkare mamma

av Terese Alvén i kategorin Barn & Familj den

Tilde älskar att följa med mig på Strong Mama-klasserna på SATS. Hon tycker det är spännande att titta på alla mammor som tränar och spanar på de andra bebisarna som ligger på sina filtar. Idag var hon pigg i stort sett hela passet, kanske för att hon tog en tupplur strax innan som jag tyvärr var tvungen att väcka henne från för att vi skulle hinna i tid.

Jag fick ett bra träningspass där hela kroppen fick träna – allt från den viktiga bäckenbottenmuskulaturen till ben, rumpa, core, armar, axlar och rygg.

test

Allt fler tränar i vardagen

av Terese Alvén i kategorin Test, Träning den

En undersökning från Friskis & Svettis visar att 35 procent av oss svenskar tränar mer än vad vi gjorde vid motsvarande tidpunkt förra året. 40 ­procent tränar lika mycket och 24 procent har minskat träningsdosen. Sex av tio svenskar tränar minst en gång i veckan och tre av tio minst två gånger 
i veckan. Sammanlagt är det 1817 svenskar som har svarat på undersökningen.

Positivt att träning sprider sig så att fler får möjlighet att hålla sig hälsosamma och starka. Samtidigt är det 27 procent som aldrig tränar. Den svåraste utmaningen är att få igång de som inte rör på sig idag, samtidigt är det de som har mest att vinna på att börja motionera. Alla vi som tränar får försöka inspirera andra (obs – ej pracka på dem något, bara försöka inspirera, motivationen måste komma inifrån) att inse hur roligt det är med träning. Hjälp gärna andra att hitta träningssätt som de kan tycka är roliga och gå gärna och träna tillsammans. Många nybörjare känner sig osäkra i träningssammanhang och då kan det vara bra att ha med sig någon man litar på som visar var allt finns i gymmet och hur rutinerna för att gå på en gruppträningsklass ser ut exempelvis. Gör vad du kan för att minska tröskeln för andra att börja träna.


Det är roligt att träna. VAD du gör är inte så viktigt, det viktigaste är ATT du gör något.

Löpning med TomTom gps-klocka

av Terese Alvén i kategorin Löpning den


Snygg klocka från TomTom som satt fint på handleden. Fanns även en modell med rosa detaljer som jag suktade lite efter …

Tidigare idag joggade jag och Tilde (som fick åka i min löparvagn Chariot CX1 för första gången) till Rålambshovsparken för att möta upp ett gäng som skulle få testa nya multisportklockor från TomTom och springa med Rubin McRae och Malin Ewerlöf.

TomTom har tidigare stått för tekniken i Nikes löparklockor, men nu kommer de med en egen variant – dels en för löpning och dels en för multisport som förutom löpning funkar fint vid simning och cykling. Förutom att funktionen är viktig tycker jag att en klocka måste vara både snygg och skön för att jag ska använda den under träning, och det tycker jag att TomToms klocka är. Den är relativt tunn, har en stor och tydlig display och är lättnavigerad med enbart en stor knapp.

Jag ska springa mer med klockan i höst för att kunna utvärdera den, men första intrycket efter morgonens löparträff var positivt.


Tilde fick åka i löparvagnen Chariot CX1 för första gången. Gick bra tills hon blev för trött och ville sova …


Rubin McRae och Malin Ewerlöf höll i träningen.


Löpskolning.

barn-familj

Välkommen på en träningsdag för mammor!

av Terese Alvén i kategorin Barn & Familj, Event/konvent den


Som mamma är det viktigt att vara stark för att orka med livets alla utmaningar och kunna njuta av alla härliga stunder tillsammans med barnen.

Välkommen till en dag tillsammans med andra mammor! Mingel, träningspass, goodiebag, föreläsning och en massa inspiration är en del av det du får med dig. Allt kring hur du som nybliven eller blivande mamma på bästa sätt kan komma igång med din träning. Eller återuppta den.

Inspireras av Terese Alven (sparkibaken.se och sparkimagen.se) och Katarina Woxnerud (mammamage.se), två välkända namn när det gäller mammaträning.

Var?
SATS Hötorget i Stockholm, Sveavägen 20.

När?
5 oktober 2013 kl 13.30-16.30.

För vem?
För dig som just har fått barn liksom du som snart ska ha barn.

Din bebis (som inte kryper ännu) får självklart följa med, samtidigt som det kan vara mysigt att ha en eftermiddag med egen vuxen-tid. Krypande och gående bebisar stannar enklast hemma för att få roliga saker att göra.

Kostnad
299 kr inkl moms per person, som inkluderar:
– goodiebag med träningsplagg från Röhnisch, träningsdvd med mera
– föreläsning
– praktisk träning och workshop
– mingel
– utbyte av erfarenheter

Anmälan
Anmäl dig till katarina@woxnerud.se. Ange namn, adress, telefonnummer, mejladress och storlek på tights. Anmälan är bindande och blir giltig i samband med betalning.

Betalning
Betala in 299 kr till bg 5018-3227, märk betalningen ”Mammaträningl” Begränsat antal platser! Anmäl dig direkt eller senast 30/9.

Casall HIT – tuff och rolig träning

av Terese Alvén i kategorin Event/konvent den


Uppvärmning i ring.

Nu har jag fått fler bilder från Casall, och ännu fler finns på deras Facebook-sida. Där kan du även anmäla dig till några events som de kör nästa vecka med samma upplägg. Jag och ett par kompisar har redan anmält oss – jag hade så roligt i måndags!

Jari Ketola och Isabelle Franzén guidade oss genom ett cirkelträningspass med 45 sekunder per station och tre varv. Varje station var uppbyggt med ett av Casall HITs nya träningsredskap (ett tips är att ladda ner den nya gratis-appen med tips på övningar att utföra – sök på Casall HIT i app-store).  Vi gjorde sumosquat med viktväst, hoppade hopprep, gjorde ryggövningar i multi trainern, hoppade indianhopp med band som drog bakåt, sprang baklänges med släde, sprang snabbt med fallskärm, gjorde draken med viktsäck och sprang med snabba fötter på stegen.

Det var knappt att vi hann andas mellan stationerna, enbart fem sekunders vila för att byta station så efter tre varv var vi rejält flåsiga, svettiga och glada. För det var väldigt roligt! Älskar denna typ av styrketräning där jag inte hinner tänka så mycket jag bara pressar på.

Som sagt – det gav mersmak, nästa vecka blir det en ny omgång.


Coach Jari Ketola iklädd Casalls nya kompressionsplagg.


En av mina favoritövningar – sköna indianhopp med drag bakåt.