arkiv

Inlägg från februari 2014

Dagens övning: utfall åt sidan

av Terese Alvén i kategorin Dagens övning den

Det här är den sista av mina rehabövningar där mitt fokus är att stärka upp rumpan samt muskler runt höften. Snart får ni ett inlägg med alla övningar samlade.

Gör så här:
– stå med fötterna ihop och håll medicinbollen mot bröstet
– ta ett stort steg ut åt sidan, böj i benet som kliver ut, tryck bak rumpan och pressa bollen framåt med raka armar, även om kroppen faller fram lite – ha rak stark rygg genom hela övningen
– tryck dig tillbaka till startpositionen, upprepa 6-8 repetitioner per ben innan du byter sida.

Utfall åt sidan

kosttips-recept

Chiafrön – från dryck till pudding och gröt

av Terese Alvén i kategorin Kosttips & recept den

Chia

Från pizza till chiapudding … Chiafrön har blivit otroligt trendigt senaste tiden. Men produkten i sig är ingen nyhet, redan för över 4000 år sedan åt indianerna i Sydamerika chiafrön. Produkten är rik på fiber, protein och omega 3.

Första gången jag smakade chiafrön var för ett par år sedan på IDEA World Fitness Convention i San Diego. Då blev de serverade i en dryck, lite slemmig känsla. Nä, då äter jag dem hellre i form av pudding/gröt.

Igår kväll blandade jag 0,75 dl chiafrön med 2 dl mandelmjölk och en skvätt vaniljpulver och ställde in i kylen. Imorse blev det min frukost tillsammans med några bär innan min morgonträning.

Chiapudding

kosttips-recept

Fredagstipset – pizza

av Terese Alvén i kategorin Kosttips & recept den

Hemmagjord pizza

En favoriträtt här hemma när det kommer till fredagsmys är att göra pizza. Säga vad man vill om pizzadeg på rör, men jag tycker det är smidigt och har inte riktigt tålamod att göra egen pizzadeg. Ibland varvar vi däremot med tortillabröd som också funkar fint till pizzabas.

Sedan toppar vi pizzan med en massa godsaker som tomatsås, babyspenat, skogschampinjoner, paprika, kalkon och ost. Väldigt smidigt, Charles älskar det lika mycket som vi föräldrar, och det är lagom jobbigt en fredagskväll. Då vill jag att maten ska gå snabbt. Dessutom är det ett bra sätt att ”lura” i Charles några av de grönsaker han vanligtvis inte äter. På pizza blir det gott.

bocker

Intresseanmälan Viktig föreläsning

av Terese Alvén i kategorin Böcker den

Frisk & Fri - föreläsning VIKTIG
Jag läser ur min bok.

Jag fick några bilder som Frisk & Fri tog under föreläsningskvällen i onsdags som jag publicerar här. Har fått frågan av flera om när jag föreläser i Stockholm nästa gång. Just nu har jag inget datum spikat, men tänkte att jag skulle kunna dra ihop en föreläsning för de som är intresserade. Ska fundera på lokal och upplägg – men är du nyfiken på detta – anmäl ditt intresse här – så mejlar jag ut till er först när jag har mer detaljer innan jag går ut med informationen i bloggen.

Frisk & Fri - föreläsning VIKTIG
Frisk & Fri - föreläsning VIKTIG
Fotograf: Johan Söderling.

Dagens övning: benböj med boll

av Terese Alvén i kategorin Dagens övning den

Djup benböj

Benböj är en riktig klassiker. Den variant som jag kör just nu i mitt rehabprogram är en något bredare och djupare variant med boll som vikt. Mitt fokus är att spänna rumpa ordentligt på väg upp.

Gör så här:
– stå bredare än höftbrett, tår och knän pekandes lätt ut åt sidan
– sätt dig bakåt neråt med rak fin rygg
– tryck upp benen till stående position
– tryck upp bollen mot taket
– sänk bollen igen och upprepa övningen.

Smidig övning som går att utföra var som helst, och har du ingen medicinboll som jag har på bilden funkar det med viktplatta eller något tungt föremål.

Djup benböj med vikt

bocker

Barn och skolidrott

av Terese Alvén i kategorin Böcker den

”Vi vuxna måste föregå med gott exempel och i handling visa barn och unga hur motion och rörelse kan bli en naturlig del av livet.” Dan Andersson

Trots att vi vet hur viktigt det är med motion blir vi allt mer stillasittande. Läs denna artikel av Dan Andersson om hur viktigt idrott och hälsa är i skolan och vad idrottslärarens viktigaste uppgift är.

I augusti kommer min bok ”Träna tillsammans med familjen”. Den är inne på samma spår som Dans artikel – och citat ovan – men riktar sig till föräldrar. Tillsammans kan vi förhoppningsvis skapa bra vanor med barnen och ge dem en sund syn på träning. Rörelseglädje som de VILL utföra för att de får energi, blir glada och mår bra av det.

Charles spelar fotboll
Charles har lärt mig hur roligt det är att spela fotboll tillsammans.

atstorningar

Kroppsideal och synen på dig själv

av Terese Alvén i kategorin Ätstörningar, Böcker den

Tack ni som kom och lyssnade på mig och Frisk & Fris pressansvariga Hanna Kihlanders föreläsningar igår kväll. Kul att både se nya ansikten och några välbekanta bloggvänner. Förutom att jag själv föreläste blev jag väldigt inspirerad av Hannas ord och jag fick nya tankar och energi av att träffa flera av lyssnarna efteråt.

Vi måste börja ändra synen på kroppen i vårt samhälle. Hela 80 procent av tonårstjejer är missnöjda med sin kropp. Och det är egentligen inte så konstigt. Det ideal som råder i samhället kan knappt någon leva upp till. Nyss var idealet att vara supersmal, nu går det mer mot att ha muskler – men ändå vara smal och deffad – och gärna ha stora bröst samtidigt. Det är en ekvation som inte riktigt går ihop på naturlig väg. Vi måste få in i våra huvuden att vi är olika, våra kroppar ser olika ut på grund av våra gener, sluta sträva efter ouppnåeliga kroppar. Börja älska dig själv precis som du är. Säg snälla saker om dig själv när du ser dig i spegeln. Sluta trycka ner dig själv. Det går inte över en natt. Har du länge tankat dig själv med negativa tankar om din kropp tar det tid att ändra synsätt. Men börja idag. Du ska leva med din kropp resten av livet. Vore det inte bra om du var kompis med den då? Livet blir så mycket roligare då. (Och ja, detta är ett ämne som jag kommer återkomma till om och om igen. Så viktigt.)

Do you fit in?

traning

Träning – myter och sanningar

av Terese Alvén i kategorin Träning den

Jag har inte hunnit se gårdagens Vetenskapens värld än, men jag ser fram emot det då ämnet är Träning – myter och sanningar. Så här beskrivs programmet: ”Hur ska man träna smartast? Vi går till botten med myterna om träning – ska man stretcha, och måste man äta efter gympasset? Vi besöker Sveriges mest avancerade center för träningsforskning. Vi undersöker hur folk tränade förr i tiden. Och så tar vi reda på hur mycket svenskarna ljuger om sitt eget sportande.”

Låter väldigt intressant, kanske har du redan tittat på det? Annars får det bli dagens tips till er – trots att jag inte själv har sett det än, något kommer du och jag troligen lära oss. Om inte brukar jag i alla fall bli väldigt inspirerad av att se den här typen av program.

Vetenskapens värld
Skärmdump från Vetenskapens värld. Mycket intressant att läsa just nu.

inspiration

Melodifestivalen – låtar att träna till, del 4

av Terese Alvén i kategorin Inspiration den

Det har varit fullt upp här att vi inte har hunnit prata om lördagens Melodifestivalen, deltävling 4. Känns nästan lite gammalt nu när fokus är inför lördagens andra chansen (ja, jag älskar Mellosenaste jag såg finalen live var 2011,). Men vi kör ändå, här är mina favoriter som jag gärna tränar till senare i vår:

Jag älskar när jag blir överraskad och hittar nya låtar och artister som jag gillar, en sådan överraskning var Ammotrack vars låt jag tror kommer bli grym i cykelsalen. Sedan älskade jag som vanligt Linda Bengtzing – där låg istället överraskningen i att hon åkte ut (va!). Det var en klämkäck låt med mycket energi. Anton Ewald bjöd på härlig koreografi och snyggt nummer, jag kommer troligen nynna med till låten i sommar, men det var inte min absoluta favorit. Däremot blev jag glad över Alcazars glittriga discolåt. Extra roligt då Lina Hedlund är en av mina bloggkollegor här på Loppi. Och på tal om Alcazar – kommer fortfarande ihåg när jag tränade på gamla SATS, Sports Club, när jag gick på gymnasiet. Då åkte jag gärna in till stan och gick på Andreas Lundstedts aerobicsklasser. En grym instruktör vars klasser jag älskade.

Melodifestivalen 2014

kosttips-recept

Grapefruktens dag

av Terese Alvén i kategorin Kosttips & recept den

frukost grapefruktens dag

När det är kanelbullens dag äter var och varannan en kanelbulle. Tyvärr är inte intresset lika stort när det är grapefruktens dag – vilket är idag! Lite synd då vi mitt i vintern (och vabruari) kan vara i behov av extra C-vitamin. I helgen njöt jag av en fruktig fräsch frukost som Florida Grapefrukt budat över, bra att få en påminnelse om att äta grapefrukt ibland. Tycker det kan vara väldigt gott, men glömmer ofta bort den till förmån för andra frukter. Däremot såg jag i affären att de har bra pris på grapefrukten just nu. Ytterligare en bra anledning att slå till på en grapefrukt till fikat just idag.

Helgfrukost

grapefruktens dag