arkiv

Inlägg från oktober 2014

traning

Från fredagsfys till fredagsmys

av Terese Alvén i kategorin Träning den

pumpa1

FREDAGSFYS. Happy Halloween! Vill du ha lite skönt fredagsfys rekommenderar jag mitt Pump(a) it up-pass som jag bjöd på i veckan, du hittar videon med pumpaträningen här. Själv har jag haft en väldigt aktiv morgon men min cykelklass, en timmes match i dubbel på tennisbanan och en klass i StrongMama (den sistnämda var dock ingen träning för mig, då peppar jag mammorna). Nu lunch och några timmars jobb vid datorn innan det är dags för fredagsmys med familjen.

pumpa2

mode-trender

Nike Spring 2015 Womens Collection

av Terese Alvén i kategorin Mode & Trender den

nike1 INSPIRATION TRÄNINGSKLÄDER. För några veckor sedan var jag och klämde på Nikes nyheter ss15, men det är först nu jag får ge er en försmak av vad Nike bjuder på till våren och sommaren 2015. Kollektionen som riktar sig till sportiga tjejer har plagg för yoga, löpning och styrketräning. Jag gillar leken med färger i både träningskläder och skor – de färgglada FlyKnit-skorna på bilden nedan ser underbara ut.

nikeskor Måste också säga att jag gillar dessa bilder. Jag blir inspirerad av plaggen och modellerna ger härlig energi med sina rörelser på bilderna!

nike2

nike4

nike3

Springa i kylan – höstlöpning i Hagaparken

av Terese Alvén i kategorin Löpning den

hagaparken

LÖPNING. Höstlöpning när den är som bäst! Strålande sol, frisk luft, spring i benen och en park som badar i gult, orange och rött. Ja, ni anar känslan på bilderna, men att jogga fram på vägarna mellan träden var ännu bättre. Ganska kyligt var det, frös när jag gav mig av, och magen och kinderna var röda när jag kom hem, men med rätt kläder höll jag en lagom temperatur under tiden jag sprang. Jag körde på vanliga tights och långärmad träningströja i funktionsmaterial, jacka (från Puma – älskar de smala reflexerna som syns i blixten nedan), tunna vantar och pannband.

hagaparken2

Det blev en lugn mil i Hagaparken innan jag sprang hem, duschade och åt lunch. Nu studsar nästan fingrarna av sig själva på tangentbordet av all energi som den friska luften och löpningen gav mig.

hagaparken1

hagaparken3

mode-trender

Träna ute med solglasögon – året om

av Terese Alvén i kategorin Mode & Trender, Träning den

polaroid

TRÄNING och SOLGLASÖGON. På sommaren är vi många som är bra på att skydda våra ögon från solens strålar, andra årstider glöms det lätt bort även om solen kan vara stark under dagtid, påverka synen, få oss att kisa och få in uv-ljus i ögonen. Under morgonens pressfrukost där jag minglade tillsammans med Annelie och Karin och lyssnade på ett föredrag av Polaroid blev jag påmind om hur viktigt det är med bra skydd. Alla solglasögon (oavsett märke) ska enligt lag ha 100% UV-skydd, men det som skiljer Polaroids glas från många andra är deras polariserade glas som gör att strålarna som studsar på exempelvis vattnet försvinner. Och ofta är det ljuset väldigt starkt och det som får oss att kisa – trots att vi har på oss glasögon.

Polaroids bågar är väldigt prisvärda, de ligger runt 300-900 kr i pris, vilket gör att det går att köpa fler för variation. Till skidåkning rekommenderade Polaroids expert något ljusare glas, till golf ett lila glas som framhäver bollen och dämpar gräset och till vardags funkar gråa eller bruna glas. Även barnens ögon är viktiga att skydda, och nedan ser ni barnkollektionen. Mitt problem är bara hur jag får mina barn att behålla bågarna på, Tilde sliter av sig glasögonen med en gång medan Charles ibland vill ha på sig solglasögon men tar av dem efter några minuter. Någon som har ett bra tips?

polaroid_barn

Med mig hem från frukosten fick jag de sportiga bågarna på bilden nedan. De kändes väldigt ”Terese” och kommer nog få följa med på vår skidsemester över nyår. Kanske får de även följa med på en solig löprunda innan dess.

polaroid_sport

inspiration

Video: Pump(a) it up! – Träna hemma under Halloween

av Terese Alvén i kategorin Inspiration, Träning den

HEMMATRÄNING. Träning är som bäst när den är rolig, och för att höja stämningen lite extra denna vecka har jag skapat ett träningspass med en pumpa som vikt. Det bästa är att pumpan efter träningspasset enkelt kan förvandlas till en god pumpasoppa eller varför inte en fin ljusdekoration! Kolla in mitt videoinlägg, inspireras och titta vad du har runt omkring dig som enkelt kan förvandlas till träningsredskap. Happy Halloween!

Träningsoutfit: skor Reebok ZQuick 2.0, strumpor GoCoCo, tights DCore, linne Röhnisch, hårband Daily Sport.

Redskap: yogamatta i bambu – Abilica. Pumpa – från en svensk odlare, inhandlad på Vios blomsterhandel vid Odenplan.

halsa

Skapa en hälsosam miljö hemma

av Terese Alvén i kategorin Hälsa den

Blommor är hälsa

BLOMMOR. Blommor är vackra och kan förhöja inredningen eller en härlig bordsdukning. Men blommor och gröna växter får oss också att må bra då de hjälper till att fånga upp damm, producerar syre och kan bidra till en trevlig miljö att vistas i. Jag har själv inga gröna fingrar, min mamma som alltid har varit duktig på blommor är snäll och hjälper mig varje vår och höst med våra blommor på balkongen, annars skulle det vara ganska tomt i våra balkonglådor. Inomhus däremot vill jag gärna ha lättskötta blommor som mer eller mindre klarar sig själv.

Blommor är hälsa

Blommor är hälsa

Förra veckan var jag på besök hos Blomsterlandet på pressträff. De visade sin vackra orkidéutställning och pratade mycket om hur blommor kan förstärka en känsla i hemmet och ge energi. Jag blev så inspirerad att jag shoppade med mig nya blommor hem. Med fler blommor i fönster, på hyllor och på bord blir hemmet härligare. Och jag vill gärna bli bättre på att ta hand om mina blommor (måste byta ut vattnet nedan) och lära mig mer.

Blommor är hälsa

Till våren hoppas jag på att kunna fixa en liten köksträdgård med kryddor och kanske körsbärstomater i en hörna på balkongen. När vi bor inne i stan är det extra viktigt att få in gröna växter runt omkring oss, särskilt nu när träden börjar bli kala utomhus.

Blommor är hälsa

barn-familj

Barn gör som vuxna gör

av Terese Alvén i kategorin Barn & Familj den

kamera2MAMMALIV. De flesta föräldrar kan säkert skriva under på att deras barn tar efter vuxna. Vi vuxna är förebilder för barn, och så ska det vara, men det innebär såklart ett stort ansvar. Vi föräldrar är inte perfekta, vi kan bara göra så gott vi kan och efter bästa förmåga. Att säga till ett barn vad hon eller han ska göra – medan man själv gör motsatsen – funkar oftast inte. Däremot tar barn efter beteenden, många gånger sådant man själv inte är medveten om, men det är bra att försöka vara uppmärksam och föregå med gott exempel. Detta är lättare sagt än gjort. Jag ryter också till på mina barn, ganska ofta till och med, är inte alltid konsekvent i mitt uppfostrande och kommer ibland med mutor för att få det jag vill. Saker jag inte är särskilt stolt över, men så ser verkligheten ut. Däremot tror jag det är viktigt att prata med barn om känslor. Visa att man får vara arg. Att man får vara trött. Besviken. Ledsen. Men förklara varför (så gott det går). Och låta det gå över. Säga förlåt. Visa kärlek. Krama. Vara lycklig. Vara glad. Och framförallt visa barnen att vad de än gör, och även om mamma är arg, så är kärleken lika stor. Jag älskar mina barn lika mycket oavsett.

kamera1

Mina barn är världens finaste för mig. Jag älskar att få se dem utvecklas, våga nya saker, lära sig nya ord, höra dem börja sätta ord (särskilt Charles) på sina tankar, drömmar, känslor. Barn är otroligt kloka. Härom dagen när jag försökte få Charles att säga ”ja” när han sa ”nej” (kommer inte ihåg i vilken situation) svarade han ”jag bestämmer över min kropp, du bestämmer över din kropp”. Något de har jobbat mycket med på förskolan, att visa respekt för andra. Jag är så glad att han har lärt sig detta tidigt, och jag hoppas att det följer med honom. Vi tar alla ansvar för oss själva. Som exempel, vuxna ska inte tvinga barn att krama någon annan när de säger att de inte vill. Då visar man att det inte är barnet som bestämmer över sin kropp, och på lång sikt kan det få hemska konsekvenser. Vill någon vara ifred är det viktigt att respektera detta.

När det kommer till rörelseglädje som jag brinner för gör jag mitt bästa för att barnen ska ha roligt när de rör på sig och det är fantastiskt att se hur deras energi smittar av sig. Jag vill att mina barn ska träna för att må bra och för att det bidrar till lycka och glädje i livet. Inte för att se ut på ett visst sätt eller av ångest för att de inte tränar. Jag har aldrig varit mamma tidigare så jag vet inte om jag är på rätt väg, men min magkänsla säger mig att jag gör så gott jag kan, och det känns som jag gör bra val i denna fråga. Detta tack vare att jag har lärt mig mycket av min tidigare sjukdom och vet vilka värderingar jag vill sprida till barnen.

Och slutligen – när det kommer till att barn gör som vuxna gör. Jag gillar att ta kort på barnen och Charles är såklart inte sämre han. Han älskar min gamla kamera som han har fått överta och han leker gärna fotograf och fotar allt från lillasyster till inredningsdetaljer, fåglar genom fönstret och egna selfies. Kanske en framtida bloggare eller något annat kreativt?!

kamera3

kosttips-recept

Recept: coleslaw med rödkål och äpple

av Terese Alvén i kategorin Kosttips & recept den

coleslaw2RECEPT. Igår lagade jag coleslaw med rödkål och äpple. En rivig kombination som jag tror passar utmärkt på julbordet. Jag tänker i alla fall laga den igen tills dess. Igår åt vi den däremot tillsammans med pulled chicken (färdigt i förpackning, bara att värma i ugnen 25 min) och hamburgerbröd som jag har shoppat i Magnus Johanssons bageri i Hammarby Sjöstad.

coleslaw1
Coleslaw med rödkål och äpple
Rödkål
Grönt Granny Smith-äpple
1 ½ msk dijonsenap
1-2 msk äppelcidervinäger
Riven pepparrot, ca 2 cm, beror på hur starkt du vill ha det, jag gillar när det biter till
2 dl lätt creme fraiche
Salt och en nypa socker

Strimla rödkålen och äpplet, gärna så tunt som möjligt (nästa gång gör jag ännu smalare skivor). Blanda ihop övriga ingredienser och rör sedan ner det med kålen och äpplet. Låt det gärna stå några timmar i kylen och gotta till sig riktigt ordentligt.

coleslaw

Löpning med Markus Torgeby och Icebreaker

av Terese Alvén i kategorin Löpning, Mode & Trender den

icebreaker
LÖPNING och LÖPARKLÄDER. Det blev dubbelt upp med träning för mig idag. Först instruerade jag min cykelklass och sedan bytte jag från svettiga träningskläder till löparkläder från Icebreaker i merinoull för att medverka på en löparträff på Djurgården tillsammans med Markus Torgeby. Icebreakers kläder har jag tränat i till och från genom åren, det är sköna plagg som inte kliar (vet att många förknippar ull med kli) och som är helt nedbrytningsbara. Gräver man ner plagget i jorden försvinner det på 6-8 månader. Dessutom klarar det svett bra, håller torrt och behöver inte tvättas så ofta.

Markus är en inspirerande kille som älskar ”back to basics”. Under löppasset låg fokus på att stärka upp kroppens svaga delar för att undvika skador samt hitta sin egen styrka. Han pratade om vikten av lågintensiv träning och refererade till löparna i Tanzania där han hade bott och deltagit i deras träning under en tid. Löparna där är supersnabba och mycket av deras träning är lugn under lång tid för att sedan när de blir starkare klara av att pressa på mer. Men då är det viktigt att kroppen klarar av det i sina svagaste delar.

Löppasset inleddes med rörlighetsträning, och på bilden under ser ni Markus när han visar hur vi kan träna rörlighet för att bli av med framåtrotationen i axlarna som många av oss har. Här trycker han kroppen mot väggen och jobbar upp med händerna ovanför huvudet. Som ni ser på ansiktsuttrycket känns övningen rejält om man är lite stel.

icebreaker2

Vi fick även springa några meter barfota på grus samtidigt som vi blundade (eller de andra rättare sagt, jag hoppade detta idag) och det var roligt att se på – för helt plötsligt sprang i princip alla på framfoten istället för att ligga bak på hälen. Ett bra tips att testa för att hitta in i löpningen och låta foten få känna sig fram.

icebreaker1

Det blev ingen lång runda, mer jogg och prat, men alltid kul att testa nya grejer. Och jag gillade Markus träningsfilosofi och att han var så nära naturen. Han har bland annat bott i ett tält i skogen i några år för att hitta sig själv och vad han vill och lära sig sluta lyssna på vad andra vill. En bra sak att ta med sig, kanske inte att vi alla behöver flytta ut i skogen, men många gånger tror jag vi mår bättre av att lyssna mer på kroppens signaler och vad vi själva vill.

icebreaker3

Snygga golfkläder för kvinnor – Röhnisch ss15

av Terese Alvén i kategorin Golf den

Snygga golfkläder Röhnisch

GOLFKLÄDER. Röhnisch har verkligen lyckats med sin golfkollektion för våren och sommaren 2015. När jag visade en blommig topp på Instagram fick jag kommentaren att det såg tantigt ut, men det håller jag inte med om även om det finns plagg som passar damer/kvinnor/tjejer i olika åldrar. Allt handlar såklart om helheten, snitten i plaggen är moderna – och sedan handlar det om styling.

Jag tror ett utvalt blommigt plagg blir supersnyggt tillsammans med enfärgade fräscha plagg i övrigt.

Snygga golfkläder Röhnisch

Snygga golfkläder Röhnisch

Vill man ändå hoppa över det blommiga finns det en hel del annat i kollektionen i mintigt grönt, kaktus, vitt, mörkt rosa eller varför inte korall? Gillar shortsen nedan, som inte alls ser särskilt golfiga ut, och som jag tror är lika snyggt utanför golfbanan.

Snygga golfkläder Röhnisch

Och den fina V-formade skärningen som syns på jackan nedan återkommer i flera plagg, både i rygg och framtill. Denna jacka är en av mina favoriter i kollektionen.

Snygga golfkläder Röhnisch

Snygga golfkläder Röhnisch

Varma sommardagar är det viktigt med svala plagg, och flera toppar är gjorda i material som luftar bra samt är halvt transparenta.

Snygga golfkläder Röhnisch

Jag har plockat undan mina golfklubbor för i år – men jag längtar till golfsäsongen 2015!