Se det positiva och öka rörelseglädjen!

av Terese Alvén i kategorin Intersport (samarbete) den


Charles älskar som många andra barn att springa och hoppa i vattenpölar.

Jag utmanar dig att tänka positivt. Att se det fina i ett blåsigt höstväder, slaskiga gator och mörka kvällar. Jag är den första att erkänna att jag ibland suckar över att det regnar ute eller att det är grått och tråkigt. Samtidigt har mina barn, främst treåriga Charles än så länge, lärt mig att se på världen med nya ögon. För honom finns det inga ”tråkiga väder” förrän vi vuxna tutar i honom det. Däremot finns det regn, blåst och blöta löv. Men det tycker han är lika roligt som sommar och sol. Ibland kanske ännu roligare. Tänk om vi kan ha det lika roligt som barn utomhus. Det tror jag vi vuxna skulle må bra av, särskilt då de flesta av oss är stillasittande i våra jobb och befinner oss mestadels inomhus.

Så nu när hösten kramar om oss, kommer mina bästa tips till rörelseglädje:
– ”det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder”: det gamla uttrycket stämmer bra. Klä dig rätt för träningen utomhus så blir träningen skönare, glöm inte huvudet och händerna, där blir du snabbt kall.
– reflexer är en skyddande ängel i mörker när du springer eller promenerar vid bilvägar. Ha reflexer på flera olika kroppsdelar, börja ända nere vid foten, kanske med Nikes snygga reflexskor.
– tänk som ett barn, se höstvädret som en utmaning och extra krydda i ditt sportande. Hoppa över vattenpölar, spring slalom mellan lövhögar och njut av den friska höstluften.
–  träna inomhus. För nej, du behöver inte alltid träna ute även om jag uppmuntrar dig att testa det. Att träna hemma är utmärkt. Du behöver inte mycket yta för att köra ett styrkepass hemma. Ladda gärna ner någon träningsapp som Nike Training Club eller Casall TOD och få smart träning att göra på precis den yta du befinner dig.
– njut extra mycket efter träningen med levande ljus, varmt te och en mysig filt i soffan. Har du tränat innan kommer du njuta ännu mer, särskilt om du varit utomhus och tränat, då mår både kropp och själ bra.