Tips för att sparka igång hösten!

av Terese Alvén i kategorin Intersport (samarbete) den


Only you can make it happen – vad vill du uppnå med din träning i höst?

Många börjar komma tillbaka efter semestern även om det (förhoppningsvis) är en hel del soliga somriga veckor kvar innan löven singlar till marken och temperaturen faller. Efter semesterns lugna tempo där det är enkelt att göra lite som man vill varje dag utan att passa tider eller stressa är det för de flesta av oss ett högre tempo som väntar runt hörnet. För att inte tappa träningen som du har kört under sommaren, eller kanske starta på nytt om du inte har tränat på ett tag, kommer här mina bästa tips för att planera in träningen i ditt liv:

1. Sätt en realistisk plan och ett mål – var ärlig mot dig själv, hur ofta kan och vill du träna? – och vad vill du uppnå med din träning i höst? Att bestämma sig för att träna fem gånger när du egentligen vet med dig att tre gånger är det som funkar bäst för dig är dumt. Sätt en nivå du kan hålla och kan du träna mer någon eller några veckor, se det som en bonus. Bättre det än att bli besviken för att du tränar mindre än vad du har planerat. Och det träningsmål som du siktar mot bör vara realistiskt utefter antalet träningspass du kan få in varje vecka. Har du ett för stort mål är det bättre att dela upp det i mindre delar och sikta mot ett delmål i taget. Då känns målet mer uppnåbart och du får samtidigt en kick för varje delmål du klarar av.

2. Skriv in träningen i kalendern – när du vet hur många pass du vill köra är det bara att portionera ut dem i kalendern. Boka in träningstiderna och prioritera din träningstid. Även när det är hektiskt kan träningen ge energi och en paus från jobbstress och familjepussel.

3. Börja lugnt och öka successivt – beroende på hur du har tränat i sommar och i vilken form du är har vi olika svårt att komma igång. Men ta ett träningspass i taget och gör det bästa av det utefter dagsform. Starta försiktigt och öka successivt när kroppen blir starkare. Genom att lyssna på kroppen minskar du risken för skador och för att tröttna på träningen.

4. Ta hjälp av instruktörer och personliga tränare – vi som jobbar på gym är där för att hjälpa medlemmar med träningen. Utnyttja oss! Våga ställa frågor och be och råd. Vi har kunskap och delar gärna med oss av den. Gå på gruppträningspass för att få inspiration och extra energi av gruppdynamiken och en peppande instruktör eller köp några timmar med en personlig tränare för extra effektiva pass i gymmet.

5. Hitta inspiration – lyssna på grym musik när du tränar, läs träningsbloggar och träningstidningar, köp nya träningskläder, testa en ny träningsform och lägg märke till hur träningen påverkar ditt liv positivt. Alla dessa olika källor till inspiration hjälper dig de dagar det är tungt och de gör träningen roligare!

Lycka till med din träning! Se på träningen som en del av ditt liv och se på dig själv som en aktiv hälsosam person. Någon som bryr sig om sin kropp och vill att den ska vara stark, stolt och smidig för att orka med alla härliga upplevelser – och alla mindre roliga saker som sker – genom hela livet. Vi har bara en kropp, ta hand om den, tänk snälla tankar och låt den bära dig framåt mot alla dina mål.