Bästa tipsen för långpasset

av Terese Alvén i kategorin Löpning den

Bästa tipsen för långpasset

Efter vilodag – men en dag med aktiv fritid med trädgårdsarbete och lättare tennis med familjen – var jag riktigt pigg i ben och psyke. För visst är det både kroppen som behöver vara stark och ett starkt mentalt fokus som behövs när det är långpass planerat.

Jag åt en skål fil tillsammans med barnen och därefter tryckte jag igång en podd i öronen och gav mig av. Odengatan, Karlavägen fram till radiohuset. Sedan ner till Sjöhistoriska och bort längst med Djurgårdsbrunnskanalen. Jag sprang längst vattnet på bortre sidan av Djurgården, kom fram till Biskopsudden där mina föräldrars båt ligger inpackad i sin vinterskrud, sneddade förbi några kanadagäss. Utanför Skansen och Gröna Lund var det som vanligt en del turistgrupper med kameror i högsta hugg men jag var ändå glad över att vara ute hyfsat tidigt på dagen. Det fina vädret kommer locka ut fler människor under dagen, men nu var Strandvägen fortfarande rätt lättsprunget. Birger Jarlsgatan tog mig sedan hemåt och till slut landade jag på 16 sprungna kilometer. Jag njöt av solen, av den lätta brisen och att kroppen var pigg och glad. Vissa perioder var tyngre under banan, men då gick jag någon minut och sedan kom jag in i sköna springlunken igen.

Mina bästa tips när det kommer till långpass:

  • lyssna på något som inspirerar dig – som en bra podd eller peppande musik
  • välj en härlig miljö att springa i
  • låt inte tidspressen styra – låt det få ta den tid det tar och räkna istället kilometer och att vara ute lång tid
  • vill du som jag springa tidigt på dagen, se ändå till att dricka vatten plus att få i dig frukost innan du springer, fyll sedan på med mer energi och mer vatten efter träningen.

NJUT!

Bästa tipsen för långpasset