Barfotaträning och Nike Free

av Terese Alvén i kategorin Mode & Trender den

Nike Free 3 och fotträning på gräs.

Under morgonens pressträff med Nike fick vi förutom god frukost som ni såg i förra inlägget testa deras nya sko Nike Free 3.0. Skon väger endast 196 gram och är tillverkad i ett nytt stretchigt material och tyget går i en enda enhet runt foten för att skapa en strumpliknande känsla. Det rekommenderas att träna barfota i skon eller använda tunna strumpor som sitter bra på foten. Jag testade att vara utan strumpor och det kändes lite konstigt då man alltid är van att ha det annars, men skon satt väldigt bra på foten och omslöt den väl. Blir spännande att träna i den framöver.

Vi fick testa skon genom att gå på olika sätt på en utlagt gräsmatta på parkeringen. Gå på hälen, gå på tå, gå på utsidan av foten, gå på insidan och rulla på foten från häl ända upp på tå. Det är väldigt sällan som vi tränar våra fötter, men det är bra att stärka upp dem och då är det här bra övningar att göra. Enligt vår coach Axel tränar många friidrottare sina fötter som en del i all annan träning. Kanske något att ta efter. Gör det helst barfota. Funkar toppen att gå fram och tillbaka hemma i vardagsrummet.

Nike Free 3.0.


Nike Free ger en känsla av att vara barfota men ger ändå ett visst stöd. Skon är väldigt flexibel och tillåter många små muskler i fötterna att jobba lite extra.

Nike Free 3.0