inspiration

Intervju: Sanna Kallur och Agnes Carlsson

av Terese Alvén i kategorin Inspiration, Träning den

Sanna, jag och Agnes.

I ett konferensrum i Kungliga tennishallen förvandlat till bastu i den härliga vårsolen träffar jag en nytränad Agnes Carlsson och en träningssugen Sanna Kallur för att ställa några frågor och träning och motivation.

Agnes leder det kvinnliga svenska laget i Nikes internationella löpartävling Men vs Women. Hennes manliga motsvarighet är brottaren Ara Abrahamian. Sanna Kallur ska agera som coach och peppa Agnes samt komma med träningstips under tävlingen.

Har ni tränat idag?
Agnes: Jag har varit och kört backträning vid Stora Skuggan. Sanna stod högst upp i backen och peppade mig att ta i.

Sanna: jag får inte springa än på grund av min operation tidigare i vinter för mina stressfrakturer. Jag kör fortfarande rehabövningar och får nöja mig med att peppa Agnes.

Hur och varför tränar du Agnes?
Agnes:
Jag springer två gånger i veckan styrketränar två gånger. Jag tränar för att må bra och för att bli stark. Att orka stå på scen i en timme kräver kondition.

Har ni några bra tips på hur man kommer igång med träningen?
Agnes:
Boka in tid för träningen i kalendern. Många klagar på att de inte har tid. Men bokar man in det tar man det på allvar och det blir av. Skivbolaget sköter mitt schema och jag säger till dem vilka dagar och tider som jag ska träna. På så vis blir det verkligen av.

Jag mår bra av att träna och blir glad av det. Behöver jag känna mig motiverad försöker jag fokusera på hur skönt det är efteråt.

Sanna: Jag har aldrig motionerat, jag har elitsatsat hela livet så jag har inte direkt några bra tips till nybörjare. Fast något som är viktigt är att stegra upp träningen. Jag har själv märkt negativa erfarenheter av att gå ut för hårt. Runt september/oktober har jag alltid fyra veckors viloperiod. Kör jag igång för hårt efteråt när jag är supertaggad att komma igång så blir jag ofta sjuk. Stegrar jag upp träningen klarar jag mig mycket bättre eftersom kroppen hinner med.

Hur hittar ni motivation till att träna?
Agnes:
Jag mår bra av att träna och blir glad av det. Behöver jag känna mig motiverad försöker jag fokusera på hur skönt det är efteråt.

Sanna: Jag älskar att träna och det är inte svårt att hitta motivation. Visst, det är inte kul med ett halvårs rehabträning, men jag fokuserar på mina mål och påminner mig också ofta om dem. På så vis blir det lättare med den mindre roliga träningen.

Varför ska man anmäla sig till Men vs Women?
Agnes: För att det är peppande. Man kommer igång och det är kul att tävla tillsammans med andra. Många tjejer måste anmäla sig och springa så att vi vinner!

Vad händer efter tävlingens slut?
Agnes:
Jag planerar att fortsätta springa. Jag behöver det för att orka med livet som artist. I sommar ska jag ut på turné – både i Sverige och i 12 andra länder. Allt som behövs för att kunna träna då är ett par skor och en karta, då klarar jag av att träna även om jag är i en okänd stad. Därför är löpning perfekt under turnélivet.

Sanna: Jag tror att jag kommer bli hooked på Nikeplus när jag slutar med min elitkarriär. Det är nämligen lätt att tävla mot sig själv och mot sina kompisar, och jag älskar tävlingsmomentet. Det blir ett bra sätt att hålla igång träningen även efter det att elitlivet är över.

En annan bra sak som jag gillar med programmet är att det går att se andra människors löparrundor och följa dem. Är jag i en ny stad kan jag därför välja att springa någon annans runda istället för att bara irra omkring.

Jag är glad över mitt möte med Agnes och Sanna. Båda tjejerna imponerar stort på mig. Agnes genom att hon lyckats bli en duktig artist efter att mer eller mindre ha slagit igenom under en natt (eller i alla fall en Idol-säsong). Och Sanna är en av mina idrottsidoler. Hon är precis lika go och härlig som hon verkar vara genom teverutan och hon gjorde min dag när hon sa att hon läser min blogg ibland.