traning

Så kommer du upp till morgonträningen

av Terese Alvén i kategorin Träning den

När andra hör att jag tränar tidigt på morgonen får jag ofta höra hur ”duktig” jag är. Men det handlar inte om att vara duktig. För mig är det naturligt att träna på morgonen. Tränar jag däremot på kvällen, efter sju och framåt, har jag svårt att somna. Jag är morgonmänniska och älskar att starta dagen med rörelse. Vi är alla olika och knepet är att hitta den tid på dagen som man själv trivs med att träna. När man känner att man presterar som bäst men också när det passar in bäst med familj, jobb och vänner. För dig som vill komma upp på morgonen kommer här mina bästa tips för att få en hälsosam start på dagen. Kom dock ihåg att det viktigaste för hälsan inte är en punktinsats några gånger i veckan utan att vara rörlig på olika sätt kontinuerligt under dagen.

Mina 5 bästa tips för lyckad morgonträning

  1. Bestäm dig kvällen innan och lägg fram alla kläder och den utrustning du behöver samt packa väskan med jobbprylarna. Tänk dig att du är en brandman, när klockan ringer – bara res dig, hoppa i kläderna och var mer eller mindre utanför dörren utan att reflektera över om det inte är mysigare att gosa under täcket.
  2. Det går att träna på tom mage, jag gör det ibland, men helst tar jag en skål fil med müsli och eventuellt en kopp kaffe innan jag tränar. Särskilt om jag tränar långpass eller om jag ska iväg och instruera, då behöver jag extra energi i kroppen. Komplettera därefter med mer frukost efter träningen.
  3. Trycker du konstant på snooze-knappen trots flertalet försök att komma upp och morgonträna, se till att boka träningsträff med en vän. Då vinner du över latmasken och kommer iväg till träningen som du trots allt vill genomföra, även om första steget är tufft.
  4. Träning på lunchen eller efter jobb/skola kan upplevas stressigt och det är lätt att boka av för att annat dyker upp. Morgonträningen är ofta mer avslappnad och konkurrerar inte med så mycket annat (än mer sömn), och kommer du bara upp i tid kan du njuta av din träning utan att känna stress att komma i tid till jobbet. Planera så du har tid för träning, en skön dusch och frukost.
  5. Värdesätt din morgonträning och var närvarande när du tränar. Påminn dig om alla positiva effekter morgonträningen har på dig, både mentalt och fysiskt. Lägg märke till den ökade energi du får, piggheten du utstrålar medan kollegorna fortfarande har sömn i ögonen och särskilt denna årstid – träna ute och njut av att ha din stad mer eller mindre för dig själv. För trots att många gillar morgonträning ligger de flesta och sover och missar den magiska starten på dagen. Uppskatta att du får din bästa start på dagen!

bästa tipsen för morgonträning